Tegenwoordig vindt het grootste deel van onze content consumptie plaats in de digitale wereld. Om onze afhankelijkheid van technologie bij te houden, is marketing ook digitaal gegaan. Deze verschuiving vereist dat je merk aanwezig is in de digitale wereld. Om een succesvolle digitale aanwezigheid voor je merk op te bouwen, moet je een solide online marketingstrategie hebben. Maar hoe doe je dat?
Stel een doel
Voordat je begint met strategieën, moet je je afvragen wat je met je marketingstrategie hoopt te bereiken. Klinkt eenvoudig, maar voor deze stap moet je een zeer gedetailleerde en specifieke reeks doelen bedenken. Wil je meer merkbekendheid opbouwen? Meer verkeer naar je website of meer bezoekers omzetten in klanten?
Evalueer je bestaande aanwezigheid op het gebied van digitale marketing
Zelfs als het bijna niet bestaat, is het goed om te begrijpen wat je al hebt bereikt. Deze stap zal je helpen te begrijpen waar je je op moet concentreren om je huidige doelen te bereiken. Bekijk hiervoor alle kanalen die je inzet, van je website tot sociale media en email.
Begrijp de digitale verkooptrechter
De digitale verkooptrechter is de reis van je koper van een onbekende naar een terugkerende of langdurige klant. Een merk met een sterke digitale aanwezigheid kan de trechter gebruiken om hun digitale marketingdoelen te bereiken. Hoe? Door elke stap van de trechter aan te pakken met de juiste digitale marketingtools. Inzicht in de digitale verkooptrechter betekent dat je elke fase van de trechter moet begrijpen en de juiste digitale hulpmiddelen die deze aanvult.
Bouw buyer personas op
Om veel te verkopen moet je weten aan wie je wil verkopen. Hoe kan je begrijpen wie je doelgroep is? Buyer persona’s helpen je je publiek te begrijpen voordat je ze aanspreekt. Verplaats je in de schoenen van je klant. Als je je eenmaal kunt voorstellen wie een persoon is, kun je een aantal aannames doen over wat hen zou aanspreken. Waar zijn ze naar op zoek? Wat zijn hun behoeften en voorkeuren?
Maak een content plan
In dit stadium zou je over alle benodigde informatie moeten beschikken om te beginnen met plannen. In deze fase ontwikkel je een specifieke marketingstrategie voor elk kanaal dat je klanten aantrekt. Wat voor soort content heb je nodig om je digitale marketingdoelen voor elk van deze kanalen te bereiken? Je strategie zal bestaan uit een reeks acties die inspelen op specifieke doelen.
Analyseer resultaten
Onderzoek hoe je strategie werkt en corrigeer de koers. Hoe gaan klanten om met wat je met hen deelt? Hoe vorder je richting je doelen? Deze analyses helpen je bij het corrigeren van je koers en leren van dingen die niet zijn uitgekomen zoals gepland.