Voor veel werknemers is het soms een hele opgave: wat verzin ik nu weer om online op te vallen? Waar je ook werkt, vaak is het de bedoeling dat er omzet gehaald wordt en een groot deel daarvan wordt tegenwoordig behaald door slim gebruik van sociale media. Maar hoe val je op?
Meer geven dan nemen
Het is verleidelijk om mensen aan te zetten een dienst, product of toegangskaartje te kopen. Dit heet een call to action. ‘Koop nu…’, ‘Ga naar…’, ‘Er zijn nog tickets voor…’, het is niet verrassend en werkt soms zelfs averechts. Meer geven dan nemen wil zeggen dat je in plaats van de call to action iets post dat het lezen waard is en interesse genereert. Een inkijkje bij de totstandkoming van een product bijvoorbeeld. Of een goeie grap op z’n tijd. De toon hou je bovendien altijd positief en informeel of liever nog joviaal.
Laat je inspireren door succesvolle bedrijven
Er zijn veel grote bedrijven waarvan de sociale media-afdeling op zich al een goedlopend bedrijf vormt. Die van voetbalclub Ajax wordt vaak genoemd. Daar laat men zich inspireren door de actualiteiten rondom de club, wordt soms teruggeblikt en vaak gevat geantwoorden op tweets van andere clubs. De filmpjes die op belangrijke wedstrijddagen worden gepost, scheppen sfeer. Dat is nogal makkkelijk als het om ’s lands populairste voetbalclub gaat, zou je zeggen. Maar het gaat op sociale media vaak om de manier van aanpak, en niet om het product.
Fantasie de vrije loop laten
Een kleinschaliger voorbeeld: je runt een bakkerij. Wanneer je je fantasie de vrije loop laat, staat dat brood voor veel meer dan alleen iets dat mensen bij de bakker halen. Er is heel veel over te vertellen. Welke ingrediënten worden er gebruikt, waar komen die vandaan, hoe ziet de keuken eruit, welke soorten brood bak je? Met behulp van foto’s en video – voorzien van de nodige humor – wordt ook een bakkerij een razend interessante plek. Je laat mensen zich op een speelse manier verdiepen in iets waar ze niet snel bij stilstaan.
Smoel tonen
Zeker bij bedrijven die het van een lokale doelgroep moeten hebben, is het zaak de (potentiële) afnemer zo veel mogelijk bij het bedrijf te betrekken en zo nu en dan bekende lokale begrippen te benoemen. Een naderend evenement, een kopstuk uit de omgeving die je waren aanprijst, een samenwerking met andere lokale ondernemers, het zorgt allemaal voor herkenning. En dus voor sympathie, die weer voor meer omzet zorgt. Wanneer een bedrijf smoel toont op sociale media, onthouden mensen de naam sneller.