Het doel van sociale-mediamarketing is een merk op te bouwen en de zichtbaarheid te vergroten, door middel van inhoud en promoties die communicatie met potentiële klanten genereren, terwijl een hele interactieve gemeenschap wordt gecreëerd.
Sociale media dienen ook als bron voor het genereren van verkeer voor andere merkkanalen, zoals website, blog, landingspagina’s, e-commerce, enz. Natuurlijk gebeurt dit wanneer deze platforms intelligent worden gebruikt, in combinatie met andere online marketing acties. En, de uitvoering van een goed aanvullend werk zorgt ook voor een verhoging van de conversies.
Het belang van sociale netwerken in een onderneming
Met de popularisering van het internet in het afgelopen decennium zijn sociale netwerken een centrale plaats gaan innemen in het dagelijks leven van de mensen en hebben zij hun volle aandacht gekregen.
Daarom is het essentieel dat jouw bedrijf aanwezig is op deze digitale kanalen om gemeenschappen rond het merk op te bouwen, de aandacht van potentiële klanten te trekken en sociale netwerken om te vormen tot een verkoopgenererend kanaal.
1. Kiezen op welke sociale netwerken zij actief willen zijn
De keuze van de kanalen die in jouw strategie moeten worden gebruikt, vereist kennis van de platforms. De opties zijn immers legio: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, enzovoort.
Om de juiste beslissing te nemen, zult je de kenmerken van de belangrijkste sociale netwerken moeten bestuderen en jouw klantenbestand moeten enquêteren om te begrijpen waar zij zich bevinden. Als je echter nu met jouw bedrijf begint, is het raadzaam om na te gaan op welke sociale netwerken jouw concurrenten aanwezig zijn om de eerste stap te zetten.
2. Ontwikkel acties gericht op de groei van volgelingen
Voordat je strategieën implementeert die gericht zijn op jouw belangrijkste doelstellingen, moet je weten dat je te maken zult krijgen met een zeer breed publiek. Verschillende gebruikers nemen deel aan de netwerken en er zijn zoveel profielen dat het soms moeilijk is om op te vallen.
Om in deze omgeving te groeien, is het noodzakelijk om in jouw marketingplan een aantal acties te hebben die gericht zijn op het vergroten van het aantal volgers, en dit vereist veel kennis van jouw publiek, innovatie in inhoud en differentiatie ten opzichte van concurrenten.
3. Produceer inhoud die de boodschap van het merk overbrengt
Om jouw merk te onderscheiden van concurrenten zijn factoren als personalisering en originaliteit van groot belang. De tip hier is om inhoud te creëren die verwijst naar de sterke punten van het bedrijf en die de specifieke kenmerken ervan benadrukt.
Op die manier is het mogelijk afstand te nemen van concurrenten en meer zichtbaarheid te krijgen. Er zijn verschillende manieren om jezelf effectief te positioneren op sociale netwerken, een daarvan is om de Trending Topics te volgen die relevant zijn voor de niche of de merkcultuur en een passende communicatie over het onderwerp te plannen.