Online marketing: maak kennis met de belangrijkste trends

Online marketing ondergaat een eeuwige revolutie dankzij de voortdurende veranderingen. Dit stimuleert ons om voortdurend te trainen en nieuwe formats en kanalen te testen om de campagnes van onze klanten te verbeteren.

Jarenlang werd gezegd dat digitale transformatie de toekomst van bedrijven was, maar nu is het werkelijkheid geworden door de groei van de digitalisering die de laatste jaren is ingezet. Dit heeft sociale netwerken en bedrijfswebsites versterkt als de meest gebruikte kanalen in marketing, vaak gericht op het genereren van leads. Om deze nieuwe realiteit beter te begrijpen ontdekt je in dit artikel de belangrijkste online marketing trends voor de komende jaren. Kijk hier eens naar!

1. Nog meer prioriteit geven aan mobiele apparaten

Het gebruik van smartphones en tablets om op het internet te surfen blijft toenemen. Het zoeken naar informatie en het doen van online aankopen gebeurt vaker op smartphones dan op computers. Daarom is het van essentieel belang concepten zoals geolokalisatie, apparaattypes en internet surfgewoonten onder de knie te krijgen.

2. Spraak zoekopdrachten

Spraakgestuurd zoeken op met het internet verbonden apparaten is niet nieuw, maar neemt wel toe, vooral omdat spreken sneller is dan typen. Volgens gegevens van Google wordt ten minste 20% van de zoekopdrachten via spraak uitgevoerd. Websites moeten hun inhoud aanpassen aan verschillende zoekvarianten, hetzij via tekst, hetzij via spraak. We moeten nadenken over welke woorden mensen zouden gebruiken om onze pagina’s te bereiken, en dus inhoud creëren die op dit publiek is gericht.

3. TikTok

TikTok heeft een nieuwe manier gebracht om inhoud te genereren op sociale media, door middel van korte video’s. Dit netwerk heeft veel mensen geholpen inkomsten te genereren uit views en interactie. Daarnaast hebben ze de hashtag TikTokResumes in het leven geroepen waarin gebruikers die op zoek zijn naar een baan een video-cv kunnen sturen. Sommige bedrijven aanvaarden reeds sollicitaties via dit instrument.

4. Merken die amusement genereren op Instagram

Instagram heeft onlangs duidelijk gemaakt dat het een sociaal netwerk is dat zich steeds meer richt op het delen van video’s in plaats van foto’s. Daarom is het een van de kanalen bij uitstek voor branding en verkoopacties die een verandering van strategie vereisen.

In die zin is het nodig te leren entertainment te maken om het publiek aan te trekken. En dat vereist planning. Zo kunt je op een slimme manier inspelen op het moment van ontspanning van jouw volgers en de digitale aanwezigheid van jouw bedrijf versterken.

5. Personalisering van de inhoud

Met de mogelijkheden van marketing automatisering, gecombineerd met segmentering en de essentie van inbound marketing, is het mogelijk om sterk gepersonaliseerde processen te creëren. Zo verspilt jouw bedrijf geen tijd en geld aan investeringen in kanalen die niet het verwachte rendement opleveren. Bovendien kunt je met gerichte reclame gepersonaliseerde inhoud creëren tegen lagere kosten.

Gerelateerd

Kantoortaal, een fascinerend fenomeen

Ondanks pogingen van schrijvers als Jan Kuitenbrouwer (Turbotaal, 1987)...

Volg de nieuwste trends in online marketing

Online marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot het...

Het belang van sociale media in marketingstrategieën

Het doel van sociale-mediamarketing is een merk op te...

Sociale netwerken voor kleine bedrijven: 4 tips om ze in jouw voordeel te gebruiken

Sociale media zijn een grote bondgenoot geworden voor ondernemers,...

Opvallen met originele content op sociale media

Voor veel werknemers is het soms een hele opgave:...