Hoe schrijf je een pakkende advertentietekst?

Meer dan de helft van alle online aankopen gebeurt na een zoekopdracht in Google. Vooral de betaalde advertenties verhogen de conversieratio aanzienlijk. Deze advertenties richten zich namelijk op specifieke zoekwoorden en de websitebezoekers zijn dan ook mensen die gericht naar jouw producten of diensten op zoek zijn. Om een pakkende advertentietekst te schrijven, moet je wel met de volgende elementen rekening houden.

Neem het primaire zoekwoord in de tekst op

Voor je de advertentietekst schrijft, moet je goed nadenken over de zoekwoorden. Voor Google is de kwaliteit van de advertentie erg belangrijk en ze kennen aan elke tekst een score toe. Hoe specifieker je zoekwoorden zijn, hoe beter je kwaliteitsscore en hoe meer kans je maakt om op de eerste plaats te verschijnen. Bovendien is de CPC (Cost per Click) voor specifieke zoektermen beduidend lager. Probeer echter niet om twee zoekwoorden in de tekst te verwerken. Kies de meest relevante zoekterm uit en schrijf je advertentietekst op basis van dit woord of deze woordgroep.

Gebruik keyword insertion

Tegenwoordig heb je bij Google ook de mogelijkheid om dynamische advertenties te creëren. Dankzij keyword insertion kan je namelijk het exacte zoekwoord van de klant in de advertentie plaatsen. Het grote voordeel van keyword insertion is dat je exact inspeelt op de vraag van gebruiker. De potentiële websitebezoeker ziet zijn exacte zoekterm in jouw advertentie verschijnen en is dan ook sneller geneigd om jouw advertentie uit te kiezen. Je CTR (Click-Through Rate) verhoogt, waardoor ook je kwaliteitsscore verbetert en je een betere positie zal verkrijgen.

Voeg een CTA toe

Het doel van de advertentie is natuurlijk dat de gebruikers een bepaalde actie ondernemen op jouw website. Het plaatsen van een bestelling, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het aanvragen van meer informatie zijn hier mooie voorbeelden van. In jouw advertentietekst moet deze actie op een subtiele manier vermeld wordt. Dit noemt men een CTA (call-to-action). Je kan de CTA zowel in de tekst als in de titel van de advertentie plaatsen. Advertenties met een duidelijke CTA leiden tot meer conversies en hebben een erg positieve invloed op het succes van de campagne!

Experimenteer met twee teksten

De beste manier om te weten welke advertentietekst het beste werkt en de meeste conversies oplevert, raden we je aan om verschillende teksten uit te testen. Voor elke campagne schrijf je best twee advertenties. Gebruik een andere CTA en baseer je eventueel op een andere variant van het zoekwoord. Na een paar dagen zal je meteen merken dat de prestaties van beide teksten aanzienlijk verschillen. De ene tekst levert je meer (potentiële) klanten op, terwijl de reactie op de andere tekst eerder aan de lage kant is.

Gerelateerd

Online marketing: maak kennis met de belangrijkste trends

Online marketing ondergaat een eeuwige revolutie dankzij de voortdurende...

Kantoortaal, een fascinerend fenomeen

Ondanks pogingen van schrijvers als Jan Kuitenbrouwer (Turbotaal, 1987)...

Volg de nieuwste trends in online marketing

Online marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot het...

Het belang van sociale media in marketingstrategieën

Het doel van sociale-mediamarketing is een merk op te...

Sociale netwerken voor kleine bedrijven: 4 tips om ze in jouw voordeel te gebruiken

Sociale media zijn een grote bondgenoot geworden voor ondernemers,...