Een online advertentie of publiciteitscampagne wordt met een bepaald doel opgesteld. Je wilt namelijk dat de websitebezoeker een bepaalde actie op jouw pagina uitoefent, de zogenaamde conversie. Een hoge conversieratio betekent een succesvolle campagne. Maar wat is een conversie nu juist en hoe kan je de conversies optimaliseren?
Wat is een conversie juist?
Een conversie ontstaat wanneer een websitebezoeker een bepaalde actie op jouw webpagina onderneemt. Het kan gaan om het inschrijven voor de nieuwsbrief, het aanvragen van meer informatie of de aankoop van een artikel. Voor je je advertentietekst opstelt, moet je een duidelijk beeld hebben van de conversie die je wilt bereiken. Vervolgens stel je een doelgerichte advertentietekst op en pas je ook de structuur van je website aan. Op deze manier kan je elke bezoeker op een subtiele manier naar de juiste pagina brengen en zal het aantal conversies automatisch stijgen.
Harde en zachte conversies
Conversies kunnen in twee categorieën onderverdeeld worden, namelijk de harde en de zachte conversies. De meeste marketingstrategieën zijn gericht op het verkrijgen van harde conversies, zoals het aankopen van een artikel of het aanvragen van een vrijblijvende offerte. Deze conversies hebben namelijk een rechtstreeks effect op de omzet van een bedrijf en zijn dan ook ontzettend interessant. Zachte conversies zijn stappen die een bezoeker moet ondernemen om een harde conversie te kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier of het aanmaken van een account.
Hoe kan je je conversies meten?
Om je conversies te optimaliseren, moet je natuurlijk eerst weten hoe je ze kan meten. Het aantal conversies wordt uitgerukt in een conversieratio. Dit percentage geeft de verhouding tussen het aantal potentiële klanten en het aantal effectieve conversies weer. Om conversies exact te kunnen meten, heb je gespecialiseerde software nodig. Deze software geeft niet alleen aan hoeveel bezoekers tot een bepaalde actie overgaan, je ziet ook meteen welk deel van de website ze bezoeken en hoelang ze op elke pagina doorbrengen.
Optimaliseer je conversies
De conversieratio verhogen is niet eenvoudig. Tijdens het opstellen van je advertentie en je website moet je het de klant daarom zo eenvoudig mogelijk maken. Creëer een eenvoudige website met een duidelijke structuur. Zorg ervoor dat de bezoekers meteen zien waar ze moeten zijn om de gewenste actie uit te voeren. Als je over een webshop beschikt, is het bovendien ook belangrijk dat je het aankoopproces zo kort mogelijk houdt. Laat de klanten een product aankopen zonder een account aan te maken en voer de betaling zo snel mogelijk uit. Op deze manier hebben de websitebezoekers geen tijd om van gedachte te veranderen en stijgt jouw conversieratio meteen.