Door goed te communiceren kun je goede relaties onderhouden, conflicten vermijden en zelfs de kans vergroten dat je krijgt wat je wilt. Leer hoe actief luisteren, assertieve communicatie en lichaamstaal allemaal bijdragen aan geweldige communicatieve vaardigheden en een goede marketing.
Wees een actieve luisteraar
Goede luisteraars stellen vragen, respecteren het recht van mensen om het oneens te zijn en weten wanneer ze hulp moeten bieden. Leer hoe je een goede luisteraar kunt zijn met deze eenvoudige stappen:
Laat anderen praten
Als iemand met je praat over iets moeilijks of belangrijks, onderbreek hem dan niet met een verhaal over jezelf, ook al is het relevant. Laat ze afmaken wat ze willen zeggen en help ze dan om erachter te komen wat ze ervan vinden.
Oordeel niet over anderen
Komt iemand met problemen naar je toe, help hem dan om alles te verwerken waar hij mee te maken heeft en stel opties voor in plaats van een oordeel te vellen.
Accepteer dat niet iedereen het met je eens is
Als iemand naar je toe komt voor hulp of advies, verwacht dan niet dat ze precies doen wat je zegt. Hoewel ze jouw advies hebben ingewonnen, kunnen ze het er ook niet mee eens zijn. Laat ze hun eigen weg kiezen.
Stel open vragen
In plaats van vragen te stellen met korte antwoorden zoals ‘ja of nee’, gebruik open vragen waarmee je de discussie of het gesprek in de gewenste richting kan sturen. Bijvoorbeeld: kun je me iets meer vertellen over… ?
Laat zien dat je luistert
Stel vragen over wat iemand jou verteld en vat de antwoorden samen in andere woorden om te zien of je het goed begrepen hebt. Mensen zullen je meer vertrouwen als ze weten dat je echt naar ze luistert.
Wees een assertieve communicator
Er zijn drie belangrijke manieren om te communiceren:
Agressieve communicatie: dit omvat spreken op een krachtige en vijandige manier die anderen vervreemdt.
Passieve communicatie: dit wordt gekenmerkt door het niet uiten van je gedachten, gevoelens of wensen. Deze vorm van communicatie kan je het gevoel geven dat anderen over je heen lopen.
Assertieve communicatie: dit houdt in dat je duidelijk uitdrukt wat je denkt, hoe je je voelt en wat je wilt, zonder te eisen dat dingen op jouw manier moeten gedaan worden. Bovendien kun je als je assertief bent:
- Je eigen gedachten, gevoelens en behoeften uiten
- Redelijke verzoeken van andere mensen kenbaar maken (met respect voor hun recht om ‘nee’ te zeggen)
- Opkomen voor je eigen rechten
- “Nee” zeggen tegen verzoeken van anderen, zonder je schuldig te voelen