Wat doet een goede communicatie voor jouw marketing?

Door goed te communiceren kun je goede relaties onderhouden, conflicten vermijden en zelfs de kans vergroten dat je krijgt wat je wilt. Leer hoe actief luisteren, assertieve communicatie en lichaamstaal allemaal bijdragen aan geweldige communicatieve vaardigheden en een goede marketing.

Wees een actieve luisteraar

Goede luisteraars stellen vragen, respecteren het recht van mensen om het oneens te zijn en weten wanneer ze hulp moeten bieden. Leer hoe je een goede luisteraar kunt zijn met deze eenvoudige stappen:

Laat anderen praten

Als iemand met je praat over iets moeilijks of belangrijks, onderbreek hem dan niet met een verhaal over jezelf, ook al is het relevant. Laat ze afmaken wat ze willen zeggen en help ze dan om erachter te komen wat ze ervan vinden.

Oordeel niet over anderen

Komt iemand met problemen naar je toe, help hem dan om alles te verwerken waar hij mee te maken heeft en stel opties voor in plaats van een oordeel te vellen.

Accepteer dat niet iedereen het met je eens is

Als iemand naar je toe komt voor hulp of advies, verwacht dan niet dat ze precies doen wat je zegt. Hoewel ze jouw advies hebben ingewonnen, kunnen ze het er ook niet mee eens zijn. Laat ze hun eigen weg kiezen.

Stel open vragen

In plaats van vragen te stellen met korte antwoorden zoals ‘ja of nee’, gebruik open vragen waarmee je de discussie of het gesprek in de gewenste richting kan sturen. Bijvoorbeeld: kun je me iets meer vertellen over… ?

Laat zien dat je luistert

Stel vragen over wat iemand jou verteld en vat de antwoorden samen in andere woorden om te zien of je het goed begrepen hebt. Mensen zullen je meer vertrouwen als ze weten dat je echt naar ze luistert.

Wees een assertieve communicator

Er zijn drie belangrijke manieren om te communiceren:

Agressieve communicatie: dit omvat spreken op een krachtige en vijandige manier die anderen vervreemdt.
Passieve communicatie: dit wordt gekenmerkt door het niet uiten van je gedachten, gevoelens of wensen. Deze vorm van communicatie kan je het gevoel geven dat anderen over je heen lopen.
Assertieve communicatie: dit houdt in dat je duidelijk uitdrukt wat je denkt, hoe je je voelt en wat je wilt, zonder te eisen dat dingen op jouw manier moeten gedaan worden. Bovendien kun je als je assertief bent:

  • Je eigen gedachten, gevoelens en behoeften uiten
  • Redelijke verzoeken van andere mensen kenbaar maken (met respect voor hun recht om ‘nee’ te zeggen)
  • Opkomen voor je eigen rechten
  • “Nee” zeggen tegen verzoeken van anderen, zonder je schuldig te voelen

Gerelateerd

Online marketing: maak kennis met de belangrijkste trends

Online marketing ondergaat een eeuwige revolutie dankzij de voortdurende...

Kantoortaal, een fascinerend fenomeen

Ondanks pogingen van schrijvers als Jan Kuitenbrouwer (Turbotaal, 1987)...

Volg de nieuwste trends in online marketing

Online marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot het...

Het belang van sociale media in marketingstrategieën

Het doel van sociale-mediamarketing is een merk op te...

Sociale netwerken voor kleine bedrijven: 4 tips om ze in jouw voordeel te gebruiken

Sociale media zijn een grote bondgenoot geworden voor ondernemers,...