Het doel van marketing is om klanten ervan te overtuigen voor een bepaalde dienst of product te kiezen. De methoden voor marketing veranderen echter voortdurend. Eén van de meest innovatieve marketingstrategieën van het moment is VR-marketing. Maar wat is VR-marketing juist en waarom is deze vorm zo interessant?
Wat is VR?
Om VR-marketing te begrijpen, moet je eerst goed weten wat VR is. VR staat voor Virtual Reality. Door een VR-bril op te zetten, waan je je in een heel andere wereld. De bril beschikt namelijk over speciale sensoren die elke beweging registreren. Op deze manier lijkt het alsof je echt in een andere dimensie beland bent en je vergeet vaak meteen dat het om een simulatie gaat. VR wordt voornamelijk voor entertainment gebruikt, al wordt deze toepassing steeds vaker voor professionele doeleinden ingezet. Denk maar aan een gevechtstraining voor het leger of het uittesten nieuwe producten.
Hoe werkt VR-marketing
Voor marketeers is VR ontzettend interessant. Zeker nu de kwaliteit van de applicatie verbeterd is, zijn de mogelijkheden eindeloos. Dankzij de VR-headset waant je doelgroep zich in een andere wereld. Er zijn geen afleidingen en alle aandacht is dan ook op jouw boodschap gevestigd. VR-marketing bestaat meestal uit een video of een interactieve presentatie. De boodschap wordt voor, tijdens of na het spel vertoond. VR-marketing is nog volop aan het groeien. Het is een nieuwe trend die zijn investering meer dan waard is. De eerste resultaten zijn namelijk ontzettend goed en het succes van deze strategie lijkt de volgende jaren alleen maar te groeien.
De vele voordelen van VR-marketing
VR-marketing brengt heel wat voordelen met zich mee. Eerst en vooral is een VR-ervaring erg intens. De emoties van je doelgroep worden geraakt en ze zullen zich meteen bij je advertentie betrokken voelen. Verder zijn VR-campagnes heel realistisch. Je boodschap komt geloofwaardig over en de kijkers zullen het product beter onthouden. Ten slotte is VR nog een relatief nieuw concept. VR-marketing is voor veel bedrijven onbekend terrein en dit is dan ook een uitgelezen kans om jouw onderneming extra te laten opvallen.
Hoe ziet VR-marketing eruit?
VR-marketing kan uit verschillende soorten content bestaan. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een 360 graden beeld of video. Op deze manier krijgen de kijkers een exact en duidelijk beeld van de aanbieding. Verder is een 3D productvisualisatie ook ontzettend populair in VR-marketing. Heel wat meubelwinkels of autodealers maken van deze vorm gebruik om potentiele klanten hun ideale model zelf te laten samenstellen. Tenslotte kan je ook een interactieve presentatie of een heel VR-game ontwikkelen. De kijkers gaan zo helemaal in de advertentie op en vergeten zelfs dat het om reclame gaat.