Online marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot het belangrijkste onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. Zeker nu thuiswerk populairder dan ooit is, hebben de mensen meer tijd om de producten en diensten van concurrenten met elkaar te vergelijken. Als gevolg van de enorme groei van deze marketingvorm, ontstaan er steeds nieuwe trends die deze strategie naar een hoger niveau tillen.
Het belang van influencer marketing
De coronacrisis heeft niet voor iedereen negatieve gevolgen gehad. Sinds de pandemie zijn we vaker thuis en spenderen we meer tijd op social media. Voor influencers is dit de uitgelezen kans om zich in de spotlights te plaatsen. Ze helpen steeds meer bedrijven om bepaalde producten of diensten te promoten en influencer marketing is dan ook in een stroomversnelling beland. Tegenwoordig zie je steeds vaker livestreams waarin influencers producten analyseren. Bovendien zorgen bekende merken ervoor dat je de producten tijdens de stream kan aankopen en dat ze binnen de week voor je deur liggen.
Wat zijn featured snippets?
Je hebt vast al wel gemerkt dat Google een speciale sectie bovenaan de organische zoekresultaten heeft geplaatst waarin je het antwoord op je vraag meteen vindt. Dit noemt met de featured snippets. Tegenwoordig worden er trouwens ook heel wat aanvullende vragen vertoond, zodat je alle nodige informatie in één oogopslag terugvindt. De featured snippets zijn enorm populair onder de gebruikers. Het is namelijk een erg eenvoudige manier om een duidelijk en volledig antwoord op een vraag te vinden.
De stijgende populariteit van de voice search
Iedereen kent Siri en Alexa wel. Deze spraakgestuurde apparaten zijn enorm bekend en wordt steeds vaker gebruikt om zoekacties uit te voeren. De gebruikers hebben hun opdrachten ondertussen geoptimaliseerd en hun vragen zijn steeds specifieker. Omdat de vraagstelling erg gericht is, kan Google gebruik maken van de featured snippets om de antwoorden te formuleren. Bedrijven doen daarom steeds meer moeite om in de snippets terecht te komen. Om in de featured snippets terecht te komen, moet de H2 in je tekst een concrete vraag bevatten. Het antwoord mag maximum 50 tekens bevatten en er mogen geen witregels gebruikt worden.
Investeer in video advertising
Video advertising is niets nieuws. Sinds de opkomst van nieuwe applicaties, zoals TikTok en Snapchat, zijn video-advertenties niet meer uit de social media weg te denken. De winst die Google met video-advertenties maakt, stijgt dan ook elk jaar. Vooral jongere mensen worden enorm beïnvloed door video’s. Ze zijn meteen onder de indruk van de vele voordelen van een product en gaan impulsief tot een aankoop over. Het lijkt er dan ook op dat de populariteit van video-advertenties blijft stijgen en het is zeker de moeite waarde om hier voldoende in te investeren.