Content marketing: hoe creëer je de juiste content?

Iedereen kent het spreekwoord ‘content is king’, dat relevanter is dan ooit in de marketingwereld van vandaag. Content marketing kan een aanzienlijke invloed hebben op alles, van de marketingoutput van een klein bedrijf tot de uitslag van de presidentsverkiezingen van een heel land. Het is zelfs moeilijk te bevatten hoeveel inhoud er dagelijks wordt geproduceerd. Dagelijks worden maar liefst twee miljoen blogposts geschreven.

Over de hele wereld zijn merken verenigd door hetzelfde doel: unieke inhoud genereren waar hun klanten zich mee kunnen identificeren, en zo hen helpen betere bedrijfsresultaten te behalen. Ze besteden oneindig veel tijd, geld en middelen aan dit doel en ontwikkelen complexe buyer persona’s om optimale resultaten te behalen. Maar aan wat moet de juiste content nu voldoen?

Maak je inhoud uniek

Wat de inhoud betreft, is uniciteit de belangrijkste parameter waarmee je boven kunt blijven in een competitieve wereld. Inhoud herkauwen en inspiratie halen uit bestaande inhoud is zeker een ding, maar iets extra’s toevoegen is van fundamenteel belang voor het succes van je content marketing.

Maak je inhoud formatspecifiek

Social media is een onmiskenbaar krachtig hulpmiddel, en bedrijven die de kracht ervan gebruiken, zijn degenen die voorop lopen in de race voor content marketing. Stem je inhoud af op het medium: kort en grafisch voor sites zoals Facebook, en gedetailleerd en diepgaand voor websites. Ook de manier waarop je schrijft zal anders zijn. Een informatieve blog is iets helemaal anders dan een sociale mediatekst waar je in een paar zinnen klanten moet overtuigen.

Maak je content relevant

Als je een lokaal merk bent dat de lokale markt wil aanboren, moet je je richten op het beantwoorden van de belangrijkste vragen van je lokale doelgroep. Neem eventuele zorgen van klanten op in je inhoud en je zult een verschuiving in de betrokkenheid ervaren. Je zal ook de vruchten plukken van een grotere gebruikersinteresse en een persoonlijkere reputatie.

Denk verder dan bloggen

Veel digitale marketingcampagnes vertrouwen op bloggen als de enige focus voor inhoud en betrokkenheid. Diversifieer je inhoud in de vorm van video’s, infographics, presentaties en afbeeldingen. Je publieksinteractie zal automatisch stijgen.

Houd rekening met de SEO

Wat is het nut van delen van content als niemand het gaat lezen? Misschien heb je al een vast publiek die op de hoogte wordt gehouden van de nieuwe content die je plaatst, maar toch zal je moeten zorgen om verkeer te trekken. Dit kan door je tekst seo-vriendelijk te maken. Dit houdt onder meer in dat bepaalde keywords moeten voorkomen in je tekst waardoor je content en website hoger in de zoekresultaten van Google rankt.

Gerelateerd

Online marketing: maak kennis met de belangrijkste trends

Online marketing ondergaat een eeuwige revolutie dankzij de voortdurende...

Kantoortaal, een fascinerend fenomeen

Ondanks pogingen van schrijvers als Jan Kuitenbrouwer (Turbotaal, 1987)...

Volg de nieuwste trends in online marketing

Online marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot het...

Het belang van sociale media in marketingstrategieën

Het doel van sociale-mediamarketing is een merk op te...

Sociale netwerken voor kleine bedrijven: 4 tips om ze in jouw voordeel te gebruiken

Sociale media zijn een grote bondgenoot geworden voor ondernemers,...