Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder social media marketing. Deze marketingstrategie zorgt namelijk voor uitzonderlijke resultaten tegen een erg lage prijs. Een succesvolle social media campagne opzetten is echter niet zo eenvoudig. Je moet met verschillende factoren rekening houden en de resultaten grondig analyseren.
Wat is social media marketing
Dankzij een social media marketing campagne verschijnen jouw advertenties op verschillende socialmediaplatformen. Een succesvolle campagne bestaat uit aantrekkelijke advertenties die zich duidelijk van de concurrentie onderscheiden. De gebruikers van social media vestigen hun aandacht namelijk slechts een paar seconden op een bepaald onderwerp en het is daarom erg belangrijk dat je advertentie meteen opvalt. Gelukkig is deze marketingstrategie ondertussen ontzettend geëvolueerd. Je kan in elke fase van het aankoopproces een verschillende advertentie gebruiken en je kan je zeer gericht op een bepaalde doelgroep richten.
De voordelen van deze marketingstrategie
Een social media campagne brengt heel wat interessante voordelen met zich mee. Het grootste voordeel is ongetwijfeld dat je met één enkele advertentie een groot deel van je doelgroep kan bereiken. Social media wordt namelijk door bijna 97% van de Nederlanders gebruikt. Verder is het grootste deel van social media marketing gratis. Je kan kosteloos een account aanmaken en verschillende posts de wereld insturen. Enkel voor het plaatsen van gesponsorde advertenties moet je betalen. Social media advertenties laten je ten slotte met de gebruikers communiceren. Door op hun vragen in de comments te reageren, leer je je potentiële klanten kennen en weet je meteen welke informatie je in toekomstige advertenties moet opnemen.
Hoe stel je een succesvolle campagne op
Voor je een social media campagne opstelt, moet je eerst concrete doelen stellen. Je moet beslissen of je je naamsbekendheid wil vergroten, meer websitebezoekers wil genereren of de conversieratio wil verhogen. Vervolgens moet je bepalen wat je ideale doelgroep is en hoe je deze groep het best kan bereiken. Onderzoek goed waar je potentiële klanten wonen, onder welke leeftijdscategorie ze vallen en welke social media platform ze voornamelijk gebruiken. Op basis van deze informatie kan je je advertenties opstellen. Creëer verschillende advertenties en wees niet bang om specialisten in te schakelen. Professionele foto’s of video’s zijn veel aantrekkelijker en zullen het succes van je campagne enorm beïnvloeden.
Meten en analyseren
Net zoals bij alle andere marketingstrategieën moet je de resultaten van een social media campagne voortdurend meten en analyseren. Zeker als de resultaten niet zijn zoals je gehoopt had, moet je uitzoeken waar het misloopt. Spreek je de juiste doelgroep aan en verschijnen je advertenties op het correcte platform? Gebruik je aantrekkelijke afbeeldingen en is je tekst wel overtuigend genoeg? Bekijk al deze aspecten uitvoerig en pas je campagnes vervolgens op een efficiënte manier aan.